“Wieża. Jasny dzień”: Quo vadis, Jagodo Szelc?

Gdy czytamy opis filmu „Wieża. Jasny dzień”, spodziewamy się kolejnego dramatu rodzinnego, który rozegra się podczas ważnej uroczystości, w tym przypadku komunii. Jednak już przy pierwszej scenie, rodem ze Lśnienia Kubricka, czujemy, że nie będzie to film typowy. Samochód z bohaterami pokazany jest z lotu ptaka, a towarzyszy temu pełna napięcia...

Czytaj dalej

“Kształt wody”: Gdzie ta głębia?

Dawno, dawno temu za górami, za lasami gdzieś w dziwnym laboratorium zakazana miłość połączyła kobietę z człowiekiem-rybą. Guillermo del Toro w formie baśni podaje nam swoje najnowsze dzieło pt. „Kształt wody”, które dostało Oscara za najlepszą reżyserię, muzykę, scenografię oraz przede wszystkim dla najlepszego filmu.   Bohaterowie „Kształtu wody”...

Czytaj dalej

“Techno”: przerwana cisza

Załóż słuchawki. Włącz muzykę. Zamknij oczy. Odpłyń. Gdy wybudzasz się z transu, będzie Cię otaczać szara, trudna rzeczywistość. Będą dom, żona, praca. Tak właśnie wygląda życie Ryszarda- głównego bohatera krótkometrażowego debiutu Tadeusza Łysiaka „Techno”. Mężczyzna musi opiekować się cierpiącą na Alzheimera żoną, która w jednej chwili normalnie z nim...

Czytaj dalej

Fight the Power – recenzja filmu “BlacKkKlansman”

Nie sposób oddzielić twórczości Spike’a Lee od towarzyszących jej kontekstów. Składają się na nie kontrowersje związane z publicznymi wypowiedziami, zaangażowanie w politykę,  popkulturowe nawiązania. Na dobrą sprawę od samego początku jego filmy stanowiły sumienną diagnozę społeczności czarnych Amerykanów, których ekranowy wizerunek był przez kino hollywoodzkie długo wypaczany. Wczesne filmy...

Czytaj dalej

Oparte na przyszłych wydarzeniach.

Jagoda Szelc na zeszłorocznym Festiwalu Filmowym w Gdyni zauroczyła krytyków swoją pierwszą pełnometrażową fabułą, zdobywając między innymi Złotego Lwa za najlepszy debiut reżyserski. Niestety, widz musiał czekać niemal pół roku, aby móc zobaczyć tę produkcję na ekranach kinowych, jednak niewątpliwie warto było. Dla osób, którym niestraszne snucie refleksji oraz...

Czytaj dalej

Pora na przygodę!

Steven Spielberg gustuje w najróżniejszych gatunkach filmowych – poczynając od kina wojennego, poprzez przygodowe, zahaczając o dramaty, a na familijnym kończąc. Wielorakość pozwala nie tylko trafiać w gusta filmowe wielu odbiorców, ale z pewnością daje reżyserowi możliwość spojrzenia świeżym okiem na schematyczne rozgrywanie tematu. Najnowsza produkcja Spielberga trafiła na...

Czytaj dalej

Rodzinny ołtarz ofiarny

Grecki reżyser Yorgos Lanthimos coraz śmielej stara się pokazać na międzynarodowym filmowym rynku. W jego talent oraz nietypowe podejście do kreowania filmów nikt nie wątpił, a sukcesy jego drugiego anglojęzycznego obrazu tylko potwierdzają nieprzeciętne umiejętności twórcy. Poszerzając grono swoich potencjalnych odbiorców, jednocześnie Lanthimos pozostał wierny swoim korzeniom, co zauważalne...

Czytaj dalej

Apricot

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE Dla zaznajomionych z twórczością Luci Guadagnina („Jestem miłością”, „Nienasyceni”), okrzykniętego następcą Luchina Viscontiego, najnowszy film reżysera pozwala na istną orgię zmysłów. To kino zbudowane na afektach, fundamentach sztuki europejskiej (tutaj: hellenistycznej), nader charyzmatycznych postaciach. Kino, które niemal zaprasza widza do...

Czytaj dalej

Wszyscy jesteśmy narcyzami

Łukasz Ronduda nie daje za wygraną. Po dość sceptycznie przyjętym „Performerze” (współreżyseria: Maciej Sobieszczański, 2015), opowiadającym historię Oskara Dawickiego, w swoim drugim filmie bierze na warsztat równie ekstrawaganckiego artystę. Pochodzący z Poznania Wojciech Bąkowski (pseudonim artystyczny WuEsBe) to znany nie tylko w Polsce człowiek-orkiestra: twórca filmów animowanych, poeta, muzyk,...

Czytaj dalej

Rytuał przejścia

Francusko-belgijska produkcja wyróżniona nagrodą FIPRESCI w Cannes przyciąga uwagę i zdobywa uznanie krytyków filmowych. Jeśli jednak szukacie typowego slashera albo horroru typu gore, możecie się srogo zawieść. Mięsu bliżej bowiem do psychologicznego thrillera i metafory dorastania niż do popcornowego kina grozy. Justine wybiera się na studia. Rodzice podwożą ją...

Czytaj dalej

Mroczny Rycerz poszedł na wojnę

  W kwestii kina wojennego, w powszechnej świadomości funkcjonują dwie wizje. Pierwsza – epickie kino batalistyczne, w którym zastępy superbohaterskich wojaków wystrzeliwują się w imię wolności, niepodległości i sprawiedliwości. Druga – wojna jest tłem, a zarazem powodem cierpienia Bogu ducha winnej, szarej jednostki; maluczkiego, poturbowanego przez zmieniające świat idee...

Czytaj dalej

Ghibli made in China

Nie od dziś panuje obiegowa opinia, ze Chińczycy potrafią skopiować niemal wszystko. Dlatego nie budzi wielkiego zaskoczenia wyraźne podobieństwo dzieła Xuana Lianga i Chuna Zhanga do produkcji japońskiego Studia Ghibli. Jedni powiedzą „imitacja”, inni – „inspiracja”. Kto będzie mieć rację? Główną bohaterką animacji jest Chun – dziewczynka żyjąca w...

Czytaj dalej

Potworny paździerz – recenzja filmu „Godzilla: Planeta potworów”

Japoński Król Potworów powrócił, by siać zniszczenie w nowej produkcji. Tym razem, dzięki współpracy Toho Animation, Polygon Pictures i Netflixa, w postaci animowanej. I chociaż Planeta potworów chwali się największym rozmiarem Godzilli w historii marki, to z pewnością nie należy do najlepszych filmów z serii o ogromnej jaszczurce. Potworne...

Czytaj dalej

„Ku pamięci zmarłych”

Główny bohater „Wersetów zapomnienia”, dozorca cmentarza na przedmieściach miasta gdzieś w Ameryce Południowej pamięta wszystko. Pamięta gdzie leży wykupiony przez niego grób wieczysty, pamięta, że w kostnicy pracuje już 7686 dni, pamięta o bolesnej przeszłości i pamięta, że kobieta, która próbuje odnaleźć ciało swojej zaginionej córki przychodzi w poszukiwaniu...

Czytaj dalej

“Nowe oblicze Greya” [RECENZJA]. Filmowe przygotowanie do życia w rodzinie

“Nowe oblicze Greya”, czyli filmowe przygotowanie do życia w rodzinie. Urocza familia Grey’ów powróciła, inaczej być nie mogło. Hajs się musi zgadzać, a korek analny musi znaleźć się na swoim miejscu. Sprawdźcie recenzję filmu “Nowe oblicze Greya”. Zaczyna się iście sielankowo; piękny ślub, ona kocha jego, on ją, Boże...

Czytaj dalej

“Lady Bird” [RECENZJA]. Mój pamiętniczku, czyli list miłosny do rodziców i kronika dojrzewania

Długo się zastanawiałem, co takiego ma w sobie „Lady Bird”, że mimo upływu kolejnych dni od seansu i w międzyczasie obejrzenia wielu nowych filmów, wciąż nie potrafię zapomnieć o dziele Grety Gerwig. Jest w tym obrazku coś pociągającego, sprawiającego, że chcę kolejny raz przeżyć tę przygodę. Jeszcze raz dorosnąć....

Czytaj dalej

Daleko od domu. „Singing in Graveyards”, reż. Bradley Liew

Daleko od domu. „Singing in Graveyards”, reż. Bradley Liew

Podczas trwającej na przełomie marca i kwietnia 31. edycji Fribourg International Film Festival (Szwajcaria) publiczność miała okazję obejrzeć wiele filmów pochodzących z Azji. Silną reprezentację miała tam Korea Południowa, a wśród prezentowanych filmów znalazły się m.in. Zombie express (2016, reż. Yeon Sang-ho) oraz Lament (2016, reż. Na Hong-jin) –...

Czytaj dalej

Superbohaterze, ratuj się sam – recenzja filmu “Liga Sprawiedliwości”

                Muszę się do czegoś przyznać. Mam ogromny problem z trendem tworzenia filmowych uniwersów, internarracji i metaświatów. Z ich odtwórczością i zagmatwaniem (zwykle zresztą nieintencjonalnym, wynikającym raczej z zabójczego tempa i lakonicznego wprowadzenia w przedstawiony świat, historie i motywacje bohaterów). Ze świętym symbolem neonowego dolara górującym nad każdym tego...

Czytaj dalej

Poezja życia codziennego – recenzja filmu “Paterson”

W natłoku obowiązków, prześladujących deadline’ów, stresu i wiecznie rozpędzonej codzienności coraz rzadziej zdarza się nam przystanąć i po prostu chłonąć moment. Wydaje się, że w dobie nieustannie rozpraszającej nas technologii i samonakręcającej się machiny korporacyjnej propagandy sukcesu nie ma już miejsca na prosty zachwyt rzeczami nieskomplikowanymi. Na szczęście są...

Czytaj dalej

Fantastyczny Trier – recenzja filmu „Thelma” w reżyserii Joachima Triera

Joachim Trier z zachowawczego estety skandynawskiego kina dojrzewa do roli spadkobiercy filmowych wizjonerów. Po dobrze przyjętych przez krytykę: „Reprise. Od początku raz jeszcze”, „Oslo. 31 sierpnia” oraz „Głośniej od bomb” duński reżyser kontynuuje w najnowszym dziele poruszane wcześniej tematy – z tą różnicą, że w „Thelmie” odważnie bawi się...

Czytaj dalej

Przyjaźń bez granic (Powiernik królowej, reż. Stephen Frears)

Przyjaźń bez granic (Powiernik królowej, reż. Stephen Frears)

Podstawą do scenariusza stał się przed kilkoma laty odnaleziony dziennik Abdula Karima, który przedstawia dotąd nieznaną historię – jej wszelkie ślady zostały doszczętnie zniszczone przez następcę królowej Wiktorii. Jest to historia niesamowitej przyjaźni przekraczającej granice geograficzne, rasowe, etniczne, kulturowe i między tym, co prywatne a tym, co polityczne. Akcja...

Czytaj dalej

Żar

Północne Włochy. Początek lat 80. Jest ciepłe lato i nawet czasem nie pada. Siedemnastoletni Elio spędza gorące dni z rodzicami w ich włoskiej posiadłości. Na parę tygodni wprowadza się do nich Olivier, amerykański student ojca Elio, który przez swój luźny styl bycia wydaje się nie pasować do włoskiego otoczenia....

Czytaj dalej

Spełnione pragnienia. „A Snake of June”, reż. Shinya Tsukamoto

Spełnione pragnienia. „A Snake of June”, reż. Shinya Tsukamoto

What Else Films pod koniec 2016 roku uraczyło widzów kolejnymi premierami. Prócz szalonego Deadball (2011) do dystrybucji trafił kolejny już film Shinyi Tsukamoto. Polscy miłośnicy tego reżysera mogą mieć powody do zadowolenia, ponieważ po obu częściach Tetsuo (1989; 1992) oraz Bullet Ballet (1998) w ich ręce trafia kolejna perła...

Czytaj dalej

Szpitalna pułapka

Nowy film Stevena Soderbergha Niepoczytalna – stwierdzając prosto z mostu – jest w odbiorze bardzo trudny. W zależności od punktu, z którego spojrzymy na ten film, jego ocena może się diametralnie różnić. Bo kiedy patrzymy na Niepoczytalną jako na thriller, rozczarowuje przesadna szybkość w rozwiązywaniu najbardziej napiętych i dusznych...

Czytaj dalej

Postmodernistyczna gra, czyli oda do Borgesa (Honorowy obywatel, reż. Gastón Duprat i Mariano Cohn)

Postmodernistyczna gra, czyli oda do Borgesa (Honorowy obywatel, reż. Gastón Duprat i Mariano Cohn)

W hiszpańskiej Wikipedii możemy przeczytać, że Daniel Mantovani urodził się w 1954 roku w Salas, Buenos Aires w Argentynie, od lat 70-tych mieszkał w europejskich metropoliach: Rzym, Londyn, Berlin, by na stałe osiąść w Barcelonie. Jego najważniejszymi powieściami są: Seis sillas vacías (2007), Los fuegos artificiales(2000), Los buenos y definitivos tiempos (1994), Mañana con Gloria(1984)...

Czytaj dalej

Przez żołądek do serca (Nić widmo, reż. Paul Thomas Anderson)

Przez żołądek do serca (Nić widmo, reż. Paul Thomas Anderson)

Ze wszystkich tegorocznych nominacji oscarowych do głównej kategorii najbardziej obiecujący (bo odmienny od pozostałych tytułów) wydawał mi się film Nić widmo. Już na samym początku muszę zastrzec, że mam problem z tytułem, bo w ogóle nie pasuje do tego, co obejrzałam. Na siłę dałoby się go metaforycznie odczytać, ale wyjątkowo nie...

Czytaj dalej

Metropolia, feminizm i renesans nowej fali – recenzja filmu Paryż i dziewczyna

Kiedy zauważyłem, że w jednej ze scen wypowiedź głównej bohaterki została rozdzielona za pomocą klasycznego, montażowego jump cutu, nie miałem już żadnych wątpliwości – obecność ducha francuskiej nowej fali jest w tym filmie nadzwyczaj silna. Co więcej, okazało się, iż nie sprowadza się ona wyłącznie do zapożyczeń formalnych, rzutujących na...

Czytaj dalej

„Nazwij mnie swoim imieniem, a ja nazwę Cię moim” – recenzja filmu Tamte dni, tamte noce

Początek lat 80. ubiegłego stulecia, malownicza rezydencja gdzieś w północnych Włoszech, lato. Życie profesora, jego żony oraz syna Elio upływa leniwie, w rytm wyznaczany przez kolejne studia archeologiczne, kontemplacje literatury wysokiej oraz kompozycje Bacha i Liszta. Aurze duchowej równowagi i niczym niezmąconego spokoju towarzyszy sama natura, morelowy sad obficie...

Czytaj dalej

Zimna Wojna nigdy nie była tak zimna. Recenzja filmu Pawła Pawlikowskiego

Uznanie zachodnich krytyków, zachwyt canneńskiej widowni i w ostateczności Złota Palma dla Pawła Pawlikowskiego – dorobek Zimnej wojny przed oficjalną premierą kinową mógł robić wrażenie nawet na największych sceptykach twórczości polskiego reżysera. Ci, którzy swego czasu szkalowali Idę za jej flegmatyczność, w tym przypadku mieli zostać pozbawieni wszystkich asów...

Czytaj dalej

Czy mam przyrównać cię do dnia letniego?

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} Prawdopodobnie nikt nie wyraził...

Czytaj dalej

Czas psychodram

Niedawno BBC potwierdziło, że miłośnicy Królowej Kryminału co roku będą dostawać swoją telewizyjną Christie for Christmas. W 2015 uraczono nas adaptacją Dziesięciu murzynków, a w następne święta czeka Próba niewinności. Boże narodzenie anno 2016 należało zaś do kontrowersyjnego Świadka oskarżenia i pewne jest, że większość widzów nie prędko zapomni...

Czytaj dalej

Dlaczego “Powidoki” zamiast “Rozstrzelań”?

Dlaczego

Od czasu spotkania na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Andrzej Wajda i Andrzej Wróblewski stali się dobrymi przyjaciółmi. Obaj byli świetnymi malarzami, utalentowanymi artystami i studentami uczącymi się pod czujnym okiem Tadeusza Kantora. Z punktu widzenia historii łączy ich wszakże inny, bardziej znamienity fakt – obaj artyści byli najgłośniejszymi głosami...

Czytaj dalej

Weź wdech (

Folia ściska twarz. Płonąca fotografia młodej dziewczyny wpada do metalowego kubła. Gasi ją masywna, hotelowa Biblia. „Sandy” – głosi złoty wisior. W tle słychać gniewne, ojcowskie rozkazy. Dziecko odlicza sekundy. Zakrwawiona chusteczka znika w odpływie. Agonalna próba wzięcia oddechu. Foliowy worek jeszcze głębiej wnika do niemo poruszających się ust....

Czytaj dalej

„Zemsta jest kwestią stylu”

Styl z definicji jest sposobem zachowania, działania, a także ubierania się. Może być wykwintny bądź prostacki, co zostało trafnie przedstawione w filmie Jocelyn Moorhouse „Projektantka”. Tytułowa postać – Myrtle „Tilly” Dunnage (Kate Winslet) po latach wraca do australijskiej prowincji, gdzie dokonuje niezwykłej rewolucji – i to nie tylko modowej.                                                                                                       ...

Czytaj dalej

 

Made with Red Heart on Twitter Twemoji 11.1 in Bytom

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account