anomalisa

Najnowsze dzieło Charliego Kaufmana to
obraz pod wieloma względami dwubiegunowy, a dwubiegunowość ta wynika z wielu
sprzeczności. Jako animacja poklatkowa jest nad wyraz naturalistyczny, a
zarazem jest to dzieło przepełnione mglistym oniryzmem. Film dotyka
zasadniczych kwestii ludzkich, które prezentowane są jednak nie przez żywych
aktorów, a przez ulepione, martwe kukiełki. Ponadto wydaje się, że wyczuwalna w „Anomalisie“
gorycz bierze się z niewiary w cokolwiek na świecie, a mimo to główny
bohater przecież wierzy w istnienie bratnich dusz, kiedy w Hotelu Fregoli
poznaje Lisę. Finalnie narracyjna niejednoroność składa się na spójny
portret neurotyka na skraju depresji.

Wspomniany neurotyk, a zarazem główny
bohater, Michael Stone, postrzega osoby w swoim życiu jako bezosobowe
elementy świata zewnętrznego, co Kaufman przedstawił widzowi, obdarzając
wszystkie poboczne postacie w swym filmie takimi samimi twarzami. Co więcej, ten
sam aktor, Tom Noonan, znany z poprzedniej produkcji reżysera – „Synekdocha,
Nowy Jork“, dubbinguje wszystkich bohaterów z wyjątkiem Michaela, któremu
głosu użycza David Thewlis i Lisy, w imieniu której przemawia Jennifer Jason
Leigh. Sama nazwa hotelu utwierdza w przekonaniu o celowości tego zabiegu,
ponieważ „Fregoli“ to także określenie na rodzaj psychicznego
zaburzenia, które objawia się złudzeniem postrzegania wszystkich wokół
jako jedną, tę samą osobę. Podkreślając w ten sposób poczucie wyobcowania,
Charlie Kaufman tworzy ponure tło dla urzekającej historii miłosnej. Takie zestawienie
przygnębiającej rzeczywistości ze szczerym uczuciem staje się ostatecznie najwyraźniejszym
w całym filmie kontrastem, który niesie ze sobą potężny ładunek emocjonalny.

„Anomalisa“ to dzieło przesycone
melancholią i eskapizmem. Główny bohater chce bowiem odsunąć się od otaczająego
go świata możliwie jak najdalej. Jednak ucieczka w głąb znienawidzonego siebie
również nie przynosi ukojenia. Wszystko to składa się na złożony obraz
mentalnego więzienia, w którym musi żyć Michael Stone – kukiełka wydrukowana w przemysłowej
drukarce 3D i zarazem jedna z najbardziej ludzkich postaci w historii
kina animowanego.

 

Made with Red Heart on Twitter Twemoji 11.1 in Bytom

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account